0
  1. Még üres a kosarad!
    Nézd meg akcióinkat!

Mi kerül egy méter hangszórókábelen 10 millióba?

A hifi mellett számos piacon találkozhatunk olyan termékekkel, amelyek a mezei halandók számára egyszerűen elérhetetlenek. De még azoknak is felfoghatatlan, hogy mi kerülhet annyiba, akik megengedhetnék maguknak. Megpróbálunk választ adni a kérdésre.

 

A rövid magyarázat: az alapanyagok és a tudás.

Először is fontos leszögezni, hogy hangszórókábelek esetén az ár mindig egy párra vonatkozik. Tehát a 10 millió forintos kábel valójában 2 darab 1 méteres - néhány szélsőséges esettől eltekintve ugyanis mindenkinek párosan van rá szüksége. Persze még az összeg feléből is négyszínes ipari ofszet nyomdagépet lehet venni.

További enyhítő körülmény, hogy egymástól távolabbra helyezett hangfalak esetén nem méterenként kell ennyit fizetni, hiszen csatlakozóból ugyanúgy 4 darabra van szükség a kábel hosszától függetlenül. Így tehát a forrasztást, a csatlakozót és a csatlakozó felhelyezését nem kell többször kifizetni (az összes profi kábel kizárólag csatlakozóval együtt kerül forgalomba, ezzel kiküszöbölve, hogy egy esetleges hibás felhelyezés által okozott torzítást a kábel rovására írjanak). Rengeteget számít a csatlakozó anyaga, felépítése - valamint a forrasztóón is. Ez utóbbinál ón-ólom-ezüst ötvözetet szoktak használni, bár az "ezüst" valójában csak pár százalék ezüsttartalmat jelent.

A kábel anyagban a hagyományos réz mellett (erről egy másik bejegyzésben fogunk kitérni) szintén megjelenik az ezüst: ez ugyan nem sokkal drágább, mint a réz, és nem is vezet sokkal jobban annál, de ennek ellenére mégis jobban szól (több gyártó - például Siltech - használ ezüst-arany ötvözetet is). Legalább ilyen fontos a szigetelés is. Az egyszerű PVC-től a habosított teflonig mindent bevetnek amit csak lehet - de ezen anyagok költségei még mindig nem indokolják a magas árakat.

A legfontosabb ugyanos maga a know-how, az a szakértelem és tapasztalat, amivel a kábelt készítették. Egyre precízebb matematikai modelleket használnak amik segítségével szimulálják a kábelben és a kábel körül terjedő elektromos jeleket. Rengeteg kísérletezés, mérés, tesztelés előzi meg egy kábel piacrakerülését. Emellett pedig ide szokás még sorolni a marketingköltségeket is, hiszen el is kell juttatni a kábel hírét a leendő fogyasztókhoz (pl kiállításokon, újságokban való megjelenéssel)

De vajon van értelme ennyit költeni rá?

Ha a teljes beruházásra szánt keret 2 millió forint, akkor az általánosan elfogadott arány szerint 1,9 milliót kell erősítőre, lejátszóra, stb költeni, és csak a maradékot érdemes kábelbe fektetni. Ha tehát valaki 10 millióért akar kábelt venni, akkor legalább 9 számjegyűnek kell lennie a teljes rendszernek, hogy minden a helyére kerüljön.

A végső döntést ugyanakkor a tulajdonos fogja kimondani. Ha ő jobbnak hallja, ki az aki megcáfolhatná? Ízlésről ugyanis nem lehet vitatkozni - elég csak a 180 millió forintos tonhalra, vagy a 65 millió forintos borra gondolni. 

(Pszt!)

Rossz nyelvek szerint a gyártók előbb készítik el az egész kábelt, és csak utána gyártanak hozzá elméletet és magyarázatokat. Ennek az oka, hogy hihetetlen sok variáció jöhet szóba, úgyhogy mindet kipróbálják anélkül, hogy előre tudnák a végeredményt - és ha találnak egy megfelelő kombinációt, írnak egy tanulmányt róla.

Például rájönnek, hogy a macskaalommal szigetelt kutyatáp ötvözet kiválóan vezet, és a hangzása is kiemelkedő. Ezután megmérik a macskaalom dielektromos állandóját (példánkban ez legyen 5,7), majd a megfogalmazzák a tanulmány végkövetkeztetését:

A kábel akkor fog jól szólni, ha a dielektromos állandó pontosan 5,7.

Kapcsolódó bejegyzéseink
Szerző: howto

Ez is érdekelhet

Rengeteg formája van a zenének, de gondolkoztál már rajta hogy hány helyről lehet hozzájutni?

Zeneformátumok 2: a zene forrása

Rengeteg formája van a zenének, de gondolkoztál már rajta hogy hány helyről lehet hozzájutni?

Rövid ismertető a zene tárolási és megosztási módszerek fejlődésének

Zeneformátumok 1: Kódolásuk és terjesztésük

Rövid ismertető a zene tárolási és megosztási módszerek fejlődésének

A Hifi piacon legalább 1000 féle kábel érhető el. Megpróbálunk rendet tenni közöttük :)

Kis Kábelhatározó 1: Felépítés

A Hifi piacon legalább 1000 féle kábel érhető el. Megpróbálunk rendet tenni közöttük :)

Steve Jobs alapjaiban forgatta fel a zenepiacot: egységáron kínált zenét legálisan, mindenkinek.

Zeneformátumok 3: Prémium szolgáltatások

Steve Jobs alapjaiban forgatta fel a zenepiacot: egységáron kínált zenét legálisan, mindenkinek.