0
  1. Még üres a kosarad!
    Nézd meg akcióinkat!

5 ok, amiért hasznos zenét hallgatni sportolás közben

A tudósokat már több mint 100 éve foglalkoztatja a jelenség, hogy miként hat a zenehallgatás a sportteljesítményre. Alig látni futót fülhallgató nélkül, még Michael Phelps is hiphop-ra melegít verseny előtt - de vajon miért hat így ránk a zene?

A zene testre gyakorolt hatásaival már sokan foglalkoztak. Tudtad, hogy a szívdobogás mellett az agyi ingerületek is hajlamosak szinkronizálódni a külső ritmussal? A témában kutakodva nagy valószínűséggel bele fogunk botlani dr Costas Karageorghis nevébe, aki talán a legjelentősebb kutatásokat végezte a témában - 2010 óta többször is publikált, így a megállapításai teljesen aktuálisnak tekinthetőek. Legjelentősebb eredménye például, hogy kimutatta: a zenehallgatás 15%-kal javította az atlétikai teljesítményt!

Összeszedtük az öt fő tényezőt, amivel a zene hozzájárul a sportteljesítményünk javulásához.

  1. Figyelemelterelés
    Testünk folyamatosan monitorozza önmagát. Egy bizonyos mennyiségű edzés után a test felismeri a szokatlan állapotot (fokozódik a tejsavtermelés, szívritmus, izzadás), és visszajelzést küld az agynak: fájnak az izmaink, fáradunk, kapkodnunk kell az oxigénért. Ha zenét hallgatunk, a fülünk kevesebb visszajelzést ad a test állapotáról, a zene elnyomja a fokozódó szívdobogásunkat és az ütemes lépteinket. Miközben agyunk a zenére koncentrál, a fizikai fájdalom értelmezésére kevesebb hangsúlyt fektet - közhellyel megszűnik a külvilág -, így csak később vesszük észre a megerőltetés jeleit.Hangulatkeltés
  2. Hangulatkeltés
    A zene aktiválja a hosszú távú memóriát, vagyis felidézi az első hallgatáskor átélt élményt. Amint elindul a szám, képzeletben újra belehelyezkedünk a helyzetbe, így könnyebb lesz nekikezdeni a mozgásnak.
    Emiatt megéri külön lejátszási listát készíteni edzős zenékkel.
  3. Ütemtartás
    Kutatások kimutatták, hogy könnyebb futni, ha a zene ritmusa megegyezik a futás ütemével, mivel a szinkronizált mozgás erősíti az agyban a motoros funkciókat - ezáltal kevesebb energiát fog használni a szervezet. Zene ütemére mozgó kerékpározók például 7%-kal kevesebb oxigént használtak fel, amint összehangolták a mozgásukat.
    Léteznek már futásra kitalált appok is, amik gyorsulásmérővel megállapítják a futás ritmusát, és az alapján választanak zenét.
  4. A zene megmozgat
    Ki ne érezné egy ritmusos zenére, hogy táncolni támad kedve? Az ütemes bólogatás, ujjal dobolás is ennek a jele, csak legtöbbször elnyomjuk - sport közben azonban szabadon lehet engedni minden mozgást!
    Csendben ülő (zenét hallgató) alanyokat vizsgálva kimutatták, hogy "ütemes" zene hatására megnő az elektromos agyi aktivitás a motorikus kéregben, és önkéntelenül is elkezdenek zenére mozogni. Ez a reflex felelős azért is, hogy hirtelen hangos zajra előbb reagál a szervezet (pl felugrik, ha lövést hall), minthogy feldolgozná az ingert.
  5. Segít keményebben dolgozni
    Elég csak a menetelő katonák indulóira gondolni: a pozitív dalok úgy hatnak ránk, mintha az edző ordibálna a fülünkbe: Gyorsabban! Erősebben!
    A zene az eltelt idő és a befektetett energia percepcióját is megváltoztatja: a vizsgált alanyok rövidebbnek észlelték az időt és alábecsülték a saját teljesítményüket is - vagyis könnyebb volt kimozdulniuk a komfortzónájukból, és adott edzés alatt többet fejlődtek.

Oké, tisztáztuk, megéri zenét hallgatni. Na de milyet?

Kutatások szerint a 120 bpm (2Hz, vagyis másodpercenként két ütés) ütemű zene a legtermészetesebb az emberi szervezetnek: önkéntelenül is hajlamosak vagyunk ilyen ütemben sétálni, dobolni. Futáshoz ugyanakkor a 160 bpm az ideális. Stílust tekintve a Rock, Pop, és Hiphop a leggyakoribb (a megkérdezettek 60%-a választ ezek közül), de ez természetesen egyénfüggő.

Fontos megemlíteni a negatív hatásokat is. A zenehallgatás előnye, hogy megkönnyíti a repetitív feladatok végzését (pl futás, úszás, stb) - ugyanakkor a hátránya, hogy a koncentrációt igénylő mozgásokat pedig megnehezíti. Nem ajánlott precíziós, komoly odafigyelést igénylő mozgásokhoz, és veszélyes feladatokhoz sem (pl futás városban). Emellett a hangos zene időszaki halláskieséshez is vezethet, mivel sport közben kevesebb vér jut a belső fülbe, ezáltal sérülékenyebbek lesznek a fül sejtjei - vagyis a megszokott hangerő komoly károkat tud okozni.

Szóval odafigyelve nagyon hasznos tud lenni. Sportolás előtt segít megfelelő hangulatba kerülni (növeli a szervezet aktivitási arousal szintjét), közben növeli a teljesítményt (elvonja a figyelmet a fáradtságról), utána pedig segít relaxálni. Jó választás lehet az Eye of the tiger, vagy a Rocky főcímdala is :)

Kapcsolódó bejegyzéseink
Szerző: szubjektiv

Ez is érdekelhet

Ezek a mai fiatalok... Na persze régebben is feltekerték volna a hangerőt ha elolvasták volna ezt a cikket!

Miért bömböltetik a zenét az összes szórakozóhelyen?

Ezek a mai fiatalok... Na persze régebben is feltekerték volna a hangerőt ha elolvasták volna ezt a cikket!

Karinthy nyomán úgy is feltehetnénk a kérdést: Jobb-e az CD mint a LP? És ha igen, miért nem?

Miért jobb a vinyl, mint a digitális zene?

Karinthy nyomán úgy is feltehetnénk a kérdést: Jobb-e az CD mint a LP? És ha igen, miért nem?